A komáromi Erzsébet híd 122 éve köti össze a Duna két partján álló településeket, és az embereket is. A híd mindennapjaink része, de fontos eszköze a kölcsönös kulturális kapcsolatok fenntartásának és a turizmusnak is.
A komáromi híd felépítésének gondolata már az 1870-es években felmerült, ám a megvalósítás két évtizedig váratott magára.
A komáromi Erzsébet hidat 1892. szeptember elsején adták át a nagyközönségnek. A neves hídtervező, Feketeházy János által tervezett híd 424 méter hosszú. A hegesztett vasból készült hidat 16 hónap alatt építették fel, a Baross Gábor által, a 19. század második felében elindított nagyszabású közlekedés-fejlesztési program keretében.
A hidat kétoldalt keresztrácsozatú idomacél hídkorlát határolja. A szegecseket művészi kidolgozású acélrózsák takarják. Ezek az eredeti korlátokon, azaz a két szélső nyílásnál még máig láthatók. Természetesen a Duna partján fekvő mindkét Komárom azóta is ügyel arra, hogy a híd jó állapotban maradjon meg: a vasszerkezetet 1909-ben újrafestették, 1914-ben pedig előregyártott vasbeton pályalemezt építettek aszfaltburkolattal.
1926-ban a lejárót bazalt terracit-burkolattal látták el, 1927-ben pedig elvégezték a vasszerkezet megerősítését és új aszfaltburkolatú vasbeton pályaszerkezetet építettek. 1938-ban hídvizsgálatot végeztek és kicseréltek 12038 db szegecset, majd egy évvel később újabb 16000 szegecset cseréltek ki, majd újramázolták a hidat. 1945-ben a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta az Erzsébet hidat, a károkat egy évvel később állították helyre.
A következő felújításra 1962-ben került sor: felújították a járdákat, az aszfaltburkolatot, a dilatációs szerkezeteket és ismét újramázolták az acélszerkezetet.
2004/2005-ben átépítették a járdát, a kocsipálya-szerkezetet és sor került a korrózióvédelemre. A híd 2015 óta a Megyei Értéktárnak is része.
Vissza